Basisprincipes online marketing

De Basisprincipes van Online Marketing voor Horecaondernemers

Geschreven door: Elisa
Gepubliceerd op: woensdag, mrt 26

Een restaurant is natuurlijk veel meer dan alleen de plek waar je een fijne maaltijd eet. Het is steeds vaker een concept, een beleving: een eigen verhaal met een unieke sfeer waar gasten graag voor terugkomen. Door online marketing in te zetten, bereik je meer potentiële gasten. Daarom nemen wij jou mee in de basisprincipes van online marketing.

De belangrijkste pijlers van online marketing

Een sterke website: het fundament van je online aanwezigheid

Gasten willen graag vooraf weten wat ze kunnen verwachten, voordat ze ergens reserveren. Daarom is een goede website onmisbaar om gasten te trekken. Geen website of een slecht werkende site? Dat komt onprofessioneel over en zorgt ervoor dat gasten weinig vertrouwen hebben in jouw zaak. Bovendien ben je dan minder goed vindbaar in Google, terwijl de meeste mensen daar zoeken!

Social media: bouw een community rondom je zaak

Social media is dé manier om jouw restaurant onder de aandacht te brengen bij potentiële en terugkerende gasten. Laat vooral zien wat jouw horecazaak uniek maakt: deel smakelijke gerechten, gezellige momenten, leuke evenementen en het verhaal achter jouw team. Zo onderscheid je je niet alleen van de concurrentie, maar creëer je ook een community.

Google Mijn Bedrijf: zorg dat je lokaal vindbaar bent

Wist je dat 49% van de bedrijven meer dan 1.000 impressies per maand krijgt via Google Mijn Bedrijf? Een profiel op Google Mijn Bedrijf verbetert je zichtbaarheid op internet. Het is ook nog eens gratis en voor iedereen zichtbaar in Google Maps! Dat is niet het enige: 76% van de mobiele Google-gebruikers die op lokaal zoekt, bezoekt die locatie binnen één dag. Zorg dus dat je profiel up-to-date is met je contactgegevens, openingstijden, foto’s en reviews.

Locatie bezoeken

E-mailmarketing: houd contact met je gasten

Blijf top-of-mind bij je gasten met e-mailmarketing en houd de communicatie enthousiast en persoonlijk. Je bouwt een band op door een gast bijvoorbeeld met de voornaam aan te spreken of in te spelen op de individuele voorkeuren van je gast. Dat hoef je niet allemaal handmatig in te voeren, laat een systeem het werk voor je doen! Hiermee vergroot je niet alleen de betrokkenheid, maar ook de loyaliteit van je gasten. Je kan e-mailmarketing ook inzetten om speciale aanbiedingen en evenementen onder de aandacht te brengen. Een bijkomend voordeel is dat e-mailmarketing vaak goedkoper is dan bijvoorbeeld social media-advertenties. Met de juiste tools en strategieën kun je met lage kosten een groot bereik creëren.

Online reviews: het belang van goede recensies

We zien dat horecaondernemers nog veel te weinig de mogelijkheden benutten binnen online marketing, maar dat is een gemiste kans. Het is niet alleen zo dat 89% van de gasten reviews leest als ze een restaurant uitzoeken, maar 54% van de gasten vindt reviews zelfs doorslaggevend. Daarbij is het belangrijk dat een restaurant minstens met een 7,5 (3,5 ster) wordt beoordeeld. De eerste reviews van een restaurant zijn vaak negatief, maar zodra het aantal reviews stijgt, zullen er meer positieve reacties komen. 54% van de gasten schrijft namelijk over een goede ervaring, terwijl er maar 11% is die schrijft over negatieve ervaringen. Positieve reviews wekken vertrouwen en verhogen je betrouwbaarheid. Dus moedig je gasten aan om hun ervaring te delen – zo groeit je reputatie vanzelf!

Contentcreatie: laat je zaak spreken

Het gebruik van aantrekkelijke foto’s en video’s in online marketing

Een beeld zegt meer dan duizend woorden – en dat geldt zeker in de horeca! De foto’s op je website of social media zijn vaak de eerste indruk die gasten krijgen van jouw restaurant. Het kan ook een hulpmiddel zijn om gasten een voorproefje te geven en aan te trekken om een reservering te maken. Zorg ervoor dat je beelden de kwaliteit en stijl van jouw zaak weerspiegelen. Zo trek je niet alleen de aandacht, maar overtuig je ook potentiële gasten om te reserveren.

Storytelling: deel het verhaal achter je gerechten en team

Het vertellen van een verhaal werkt. Je laat hiermee een indruk achter, zet aan tot actie of houdt aandacht vast. Je kan het zien als het overbrengen van een boodschap, emotie of sfeer. Het gaat verder dan het delen van informatie, omdat je de persoonlijkheid van jouw restaurant kan overbrengen. Je maakt de ervaring van de gast tastbaar door bijvoorbeeld een foto van een medewerker te delen op social media of de site. Als gasten voelen dat ze het verhaal achter het restaurant kennen, is de kans groter dat ze een reservering maken.

Ieder restaurant heeft een verhaal. Of jouw restaurant is begonnen door de passie voor een bepaalde keuken of omdat jouw familie al jarenlang in de horeca zit, jouw verhaal is uniek. Dat verhaal is ook precies de reden dat jouw restaurant uniek is. Voor jouw gasten zijn de mensen achter het restaurant superbelangrijk. Laat de gasten kennismaken met al het personeel en natuurlijk jij als eigenaar. Stel ze niet alleen voor als ‘bedieningsmedewerker’ of ‘chef-kok’, maar vertel over hun hobby’s, passies en interesses buiten het werk. Door het persoonlijke aspect voelen gasten zich meer verbonden en komen ze sneller (terug) voor de ervaring.

Online adverteren: meer bereik met slimme campagnes

Facebook- en Instagram-advertenties

De kans dat iemand toevallig jouw account tegenkomt en het gaat volgen is heel klein, maar dat ze “restaurant Utrecht” opzoeken komt veel vaker voor. Daar zijn advertenties voor! Omdat Instagram en Facebook onder Meta vallen, kan je bij beide apps dezelfde informatie doorgeven en dus makkelijk adverteren. Met een klein advertentiebudget kun je jouw zaak laten opvallen. Hiermee kan je je advertenties uittesten en daarna jouw advertentiebudgetten flink vergroten.

Het mooie? Je kan veel meer bepalen dan alleen het budget. Je kan je focussen op mensen met superspecifieke interesses. Je kan ook makkelijk kiezen om in bepaalde steden en dorpen te adverteren. De Facebook- en Instagram-advertenties zijn dus super interessant voor lokaal bekende restaurants.

De advertenties werken, omdat het visueel is. Gasten hebben dan meteen een goed beeld van de sfeer of de gerechten. Het maakt het makkelijker voor gasten om te beslissen of ze willen reserveren. Wat blijkt? De kans op reserveren is een stuk hoger!

Food als grootste interesse

Google Ads voor lokale vindbaarheid

We hebben het net al even benoemd, maar lokale vindbaarheid is superbelangrijk voor restaurants. Je trekt hiermee namelijk meer bezoekers naar jouw zaak. Je kan dit stimuleren door de locatie van jouw restaurant te koppelen aan de advertenties. Koppel ook een telefoonnummer aan de advertentie om zo vaker gebeld te worden voor vragen of reserveringen. Advertenties kunnen ook helpen om bovenaan in Google te verschijnen. Als gebruikers dan op ‘restaurants in de buurt’ zoeken, komt jouw restaurant bovenaan te staan! Voeg meer informatie toe om de prestaties te verbeteren, bijvoorbeeld openingstijden, adres, afbeeldingen, video’s en reviews. Zo vergroot je je zichtbaarheid én trek je meer bezoekers naar jouw zaak.

Analyseren en optimaliseren: blijf groeien

Meten is weten: gebruik analytics-tools

Wil je echt resultaat halen uit je online marketing? Dan is meten essentieel. Google Analytics is een goede tool om inzicht te krijgen in alle activiteiten op jouw website. Hoeveel bezoekers er komen is natuurlijk belangrijk, maar Analytics gaat verder. Je kan kenmerken van deze bezoekers onderscheiden zoals geslacht, leeftijd en misschien wel de belangrijkste: de locatie waar de zoeker zich bevindt. Door deze informatie kom je erachter of jouw website wel de juiste bezoekers trekt. Binnen Google Analytics kan je ook verschillende doelen instellen. Je kan hiermee meten hoeveel bezoekers een actie hebben gedaan op je website. Een voorbeeld hiervan is het klikken op de menukaart of het maken van een reservering. Je kan leren van deze informatie en je website nog verder optimaliseren!

Optimaliseren op basis van data

De data die je verzamelt, is goud waard. Het is je beste vriend als het gaat om het verbeteren van je online marketing. Je kan gaan ontdekken wat werkt en waar nog kansen liggen. Zie je dat sommige social media-posts meer interactie krijgen? Post daar dan meer van! Merk je dat veel bezoekers afhaken bij het reserveren? Dan is het slim om die pagina gebruiksvriendelijker te maken. Door continu te meten en bij te sturen, zorg je ervoor dat je online marketing steeds effectiever wordt.

Online marketing als smaakmaker voor jouw succes

Online marketing biedt jou de kans om meer gasten te bereiken en een sterke band op te bouwen met je gasten. Door te focussen op een sterke website, actieve social media, lokale vindbaarheid en het analyseren van je resultaten, kun je stap voor stap groeien. Pak die kans en laat jouw horecazaak online schitteren!

Klinkt het ingewikkeld of is het te veel werk? Wij kunnen dit allemaal uit handen nemen! Check ons aanbod of plan vrijblijvend een call in. Dan kijken we samen wat voor jou werkt. 👀

Een week gratis toegang tot

Zichtbaar zonder moeite

Laat jouw gegevens achter en krijg 1 week gratis toegang tot Zichtbaar Zonder Moeite!

Dé social media-dienst, voor iedere horecazaak die meer zichtbaarheid wil op social media en dat zonder moeite.

🫐 7 Invulteksten die je binnen 5 minuten kunt personaliseren tot unieke teksten.

🫐 1 Storyline, zodat je jouw vaste gasten gemakkelijk bereikt. 

🫐 1 Reels Script, om nieuwe gasten te bereiken. 

Mogelijk vind je dit ook interessant…

Inhoudsopgave