Content is overal. Er is zelfs zoveel content dat de kans groot is dat jouw gasten zo aan jouw content voorbij scrollen als je niet meteen hun aandacht pakt. Hoe je dat verandert? Begin met een goede contentstrategie! Ja, echt, als restaurant heb je er ook écht een nodig. Wij leggen je uit waarom.
Wat is een contentstrategie?
Een contentstrategie is een plan waarin je opschrijft wat je deelt, wanneer je deelt en hoe je het deelt. Het voordeel hiervan is:
- Je houd makkelijk overzicht over je content.
- Je spreekt duidelijke regels af voor je content.
- Je zorgt dat gasten altijd de juiste info krijgen.
Het belangrijkste doel is de juiste content maken die niet alleen aanslaat bij jouw volgers, maar waarmee jij ook jouw doelen bereikt. Om van je social media een kloppend verhaal te maken, is het dus belangrijk om duidelijk plan te hebben.
Een plan waarin staat hoe je jouw gasten gaat bereiken. Of je video’s, foto’s of teksten gebruikt. Alles staat in de contentstrategie. Elke content moet toegevoegde waarde hebben voor je gasten, zodat je ze bereikt en vasthoudt. De betrokkenheid wordt vergroot, wat leidt tot meer reserveringen en dus meer omzet!
Door een keer aan jouw contentstrategie te zitten en duidelijk te bepalen wat je gaat delen, zorg je ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan het maken van content. Je weet namelijk precies wat je wel én niet hoeft te delen. Dit zorgt voor rust, overzicht en minder werkdruk: MEER TIJD! Die kan je vast goed gebruiken op de werkvloer.
Waarom is een contentstrategie belangrijk voor restaurants?
Je kan misschien wel de lekkerste gerechten op de kaart hebben staan, maar wat levert dat jou op als potentiële gasten je niet kunnen vinden? Gasten zoeken hun restaurants steeds vaker door op social media te kijken. Als jij niet tussen die zoekresultaten of mooie gerechtjes staat, ben je voor hen onzichtbaar. Kortom: naast je fysieke locatie is je online aanwezigheid superbelangrijk.
Doordat je online actief bent, bouwen potentiële gasten (on)bewust een band met je op. Ze krijgen het idee je echt te kennen. En als jouw gasten je beter kennen, zijn ze sneller geneigd om een reservering te maken.
Stappen naar een succesvolle contentstrategie voor jouw restaurant
Waar moet je dan in hemelsnaam beginnen? Wij geven je de 5 stappen die je moet zetten voor een simpele maar effectieve contentstrategie:
STAP 1: Start met de basis
Laten we beginnen bij het begin: vraag jezelf af wat je wil bereiken met jouw content? Wil je dat meer mensen van jouw restaurant afweten of dat je meer betrokken gasten hebt die terugkomen? Noteer het!
Vervolgens moet je je afvragen voor wie jij de content gaat maken. Wie zijn jouw ideale gasten? Wat zijn hun interesses? Waarom komen zij naar jouw zaak toe? En vooral ook: waar zitten zij online? Wil je vooral een jongere doelgroep aanspreken? Zorg dan dat je aan de slag gaat met TikTok-content.
Om de basis compleet te maken is het goed om na te denken wat je wil vertellen op welk kanaal. Het is namelijk echt een no-go om op TikTok en LinkedIn hetzelfde bericht te plaatsen. Waar TikTok veel meer geschikt is voor grappige en informele content, kan je op LinkedIn beter een iets zakelijkere toon aannemen.
STAP 2: Maak gebruik van rubrieken
Om je content interessant te houden voor je volgers, is het belangrijk dat je niet te snel over dezelfde onderwerpen post. Ook al heb je een nieuwe kaart, is het niet de bedoeling dat je drie posts achter elkaar de nieuwe gerechten laat zien. Werk met rubrieken of pijlers om af te wisselen. Kies 3 of 4 pijlers en zet deze in een schema, bijvoorbeeld:
- Pijlers 1 – Op de kaart: hier laat je gerechten gezien die op je menukaart staan. Plaats nooit een foto van de kaart zelf, maar gebruik je kaart als inspiratie voor content. Ieder menu item kan je een losse post over maken.
- Pijler 2 -Medewerker: hier deel je foto’s van jouw medewerkers. Je kan er voor kiezen om een leuk feitje te delen over de persoon, maar ook wat meer vertellen over evenementen of andere actualiteiten.
- Pijler 3 – Interieur: hier deel je beelden van het interieur. Je vertelt meer over de zaak, feitjes over de op richting en kan dit gebruiken om nieuwsupdates te delen.

STAP 3: Plannen, hoe doe je dat? Waar doe je dat?
Heb je de pijlers? Weet je welke kanalen je gaat inzetten om nieuwe gasten te bereiken? Dan ga je aan de slag met het plannen van de content.
Maak gebruik van een tool als MetriCool, Meta Business Suite of Rella om jouw content in te plannen. Je begint eerst met het eerste kanaal en zet daar alle pijlers in, denk aan:
- Dinsdag: Pijler 1 – Op de kaart – Nieuwe cocktail
- Donderdag: Pijler 2 – Medewerker – Meet the Team Daan
- Zaterdag: Pijler 3 – Interieur – Feitje over de zaak
Heb je dit gedaan? Ga dan aan de slag met het volgende kanaal. Voor de inspiratie kan je natuurlijk altijd even kijken bij de concurrent of even scrollen op TikTok voor wat trending video’s die je na zou kunnen maken. Beter goed gejat, dan slecht bedacht 😉 Maar we dagen je wel uit om je eigen creativiteit te gebruiken.

STAP 4: Verzamel je medewerkers om de leukste content te maken
Om jouw gasten over de streep te trekken, moeten ze je leren kennen. Hoe kan dat beter dan door een gezicht op beeld te laten zien? Persoonlijkheid is superbelangrijk bij het aantrekken van nieuwe gasten. Jouw persoonlijke touch zorgt voor meer likes, comments, shares en dus meer betrokkenheid.
Maak 1x per maand een plan voor content, verzamel trending video’s op TikTok en verzamel je medewerkers om de leukste foto’s en video’s te maken.
Heb je de content gemaakt? Zet het in een van de planningstools en zorg ervoor dat het automatisch gepubliceerd wordt, zo heb je er de hele maand geen omkijken meer naar.
STAP 5: Meten is weten
Vergeet niet af en toe je successen bij te houden. Kijk welke content goed heeft gepresteerd en welke minder goed scoort. Zo kan je continu verbeteren en leren van je eigen successen!
Voorbeeld van een succesvol restaurant door hun contentstrategie
Veel restaurants zetten hun social media in om nieuwe gasten binnen te halen. Neem eens een kijkje op het Instagram-account van je concurrenten. The Streetfood Club is een perfect voorbeeld van een restaurant met een sterke contentstrategie. Dit Instagrammable restaurant ziet er niet alleen geweldig uit, maar heeft ook perfect afgestemde social media en een website.
Andere voorbeelden van succesvolle contentstrategieën in de horeca zijn Fico, Ruby Rose, The Rum Club en Carmel Market. Elk restaurant heeft een unieke uitstraling, maar hanteert sterke concepten die perfect zijn afgestemd op hun doelgroep.
Start nu!
Nu heb jij alle ingrediënten om een (online) succes te worden, dus ga lekker aan de slag! Heb je vragen of wordt het je toch te ingewikkeld? Stuur ons gerust een berichtje via Instagram. Houd je liever van gemak? Meld je dan aan voor een gratis week Zichtbaar Zonder Moeite, waarin je invulcaptions krijgt, Storylines & Shotlists voor Reels. Zo ben jij zonder moeite zichtbaar voor een hele maand.