Je denkt vaak te makkelijk over social media, dus je denkt aan het meisje uit de bediening die het zelf leuk doet op social media. Je hebt gevraagd of zij het kanaal van jullie restaurant kan beheren. Maar wat je even vergeet is… het beheren van social media-kanalen is meer dan leuk een post plaatsen. Het is: het plannen van een strategie, het opzetten van een contentkalender, het maken van de content, reageren op de comments en het bijhouden van alle trends. Op het moment dat een van deze onderdelen mist, is de kans groot dat je niet het maximale uit je social media haalt. Best veel gedoe dus. De grote vraag is: doe je dat zelf, of laat je het aan een expert over? We zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.
De rol van social media
In de horeca is Social media onmisbaar. Maar liefst 75% van de gasten kijkt eerst op social media voordat ze een keuze maken voor een restaurant. Jouw online aanwezigheid is als een digitaal visitekaartje en voorproefje in één. Het is dus ook superbelangrijk dat je als restaurant daar vindbaar bent.
Als je online zichtbaar bent, zorg je er ook voor dat meer mensen van jouw restaurant afweten. Goede foto’s van je gerechten, een gezellige sfeerimpressie of een grappige video kunnen het verschil maken tussen een reservering of iemand die doorklikt naar de concurrent. Dat is dus precies wat je niet wil! Het betekent wel dat je er tijd in moet steken en op de hoogte moet blijven van de nieuwste trends om steeds meer nieuwe gasten aan te trekken.
Zelf social media beheren: wat zijn de voor- en nadelen?
Waarom social media zelf beheren?
De meest persoonlijke touch kun je natuurlijk overbrengen als je zelf de social media beheert. Je kent de zaak en gasten als geen ander, dus je weet precies wat er speelt en wat je wilt uitstralen. Ook heb je volledige controle over alle content en het contact met je (potentiële) gasten. Een ander voordeel van je eigen social media beheren is dat je er als de kippen bij bent. Je kunt direct inspelen op spontane momenten, zoals een vol restaurant of een speciale gast.
De nadelen van social media zelf beheren
Maar eerlijk is eerlijk: social media kost bakken met tijd. Het is niet alleen een kwestie van even een foto schieten en plaatsen. Denk aan plannen, teksten schrijven, foto’s bewerken en trends bijhouden. Het vergt daarnaast kennis van veel verschillende tools. Het kost echt wel even tijd voordat je weet hoe je de content moet verdelen over de week en wat de juiste balans is. Ook zijn foto’s en teksten vaak minder professioneel, waardoor je online uitstraling slechter overkomt. En heb je weleens geprobeerd een advertentie op Instagram te zetten? Zonder kennis van de juiste tools kun je veel geld verspillen zonder de juiste doelgroep te bereiken.
Ook is social media het eerste wat je vergeet als het druk is, en laten we wel wezen: in de horeca is het bijna altijd druk. Helemaal met zicht op het aankomende terrasseizoen. Dit is voor jullie de drukste periode op het terras, maar de online aanwezigheid is op dat moment net zo belangrijk.
Social media uitbesteden: wat zijn de voor- en nadelen?
Waarom social media uitbesteden?
Uitbesteden betekent dat iemand met expertise jouw social media beheert. Terwijl jouw social media in goede handen is, kun jij je richten op andere belangrijke dingen binnen jouw zaak. Jouw hele social media uitbesteden kost op de korte termijn geld, maar er hangen wel een heleboel voordelen aan. Je kunt namelijk op dezelfde efficiënte manier blijven werken in de zaak, zonder dat er iemand de hele tijd moet denken aan die ene post die nog online moet. Er wordt dus aan je online aanwezigheid gewerkt terwijl jij of je medewerkers zich bezig kunnen houden met de gasten verwelkomen. Je bereikt meer potentiële gasten en haalt meer reserveringen binnen, zonder dat het jou enkele moeite kost.
Social media zelf kost niet alleen tijd, maar ook het leren kennen van de tools die je nodig hebt. Een bureau is elke dag bezig met deze werkzaamheden. Ze hebben geen tijd nodig om de tools te leren kennen, omdat ze hier elke dag mee bezig zijn. Ze kunnen direct aan de slag met jouw online aanwezigheid. Wat hierop aansluit is dat de expert met meer gemak, consistente posts met professionele foto’s en teksten vormgeeft die je zaak écht laten stralen.
De nadelen social media uitbesteden
Naast dat je moet wennen aan het doorsturen van informatie, kan het ook lastig zijn om de touwtjes uit handen te geven. Je bent dan misschien niet actief bezig met het bedenken en maken van content, maar wel met het controleren en in de gaten houden van het bureau.
Hoeveel kost social media uitbesteden?
Je social media zelf beheren lijkt gratis, maar vergis je niet: tijd is ook geld. Uren die je besteedt aan social media, kun je niet steken in je gasten of je team. De tijd die het kost komt niet alleen voort uit het maken en posten van foto’s en teksten, maar bijvoorbeeld ook uit het ontdekken van alle tools. Daarnaast kost het ook tijd om concepten te bedenken en de content te plannen. Zelf je social media beheren kost dus niks anders dan TIJD.
Social Media uitbesteden prijzen:
Als je social media gaat uitbesteden, hangt er natuurlijk een prijskaartje aan. In Nederland kost social media uitbesteden gemiddeld tussen de €500 en €5000 per maand. Dat lijkt misschien veel, maar als dat je meer gasten en reserveringen oplevert, kan het een slimme investering zijn. Op de korte termijn kost dit dus redelijk veel geld, maar op de lange termijn betekent meer zichtbaarheid meer gasten. Het betaalt zich dus vanzelf terug.
Een beetje van beide
Dan kun je ook nog kiezen voor de middenweg: het gedeeltelijk uitbesteden van je social media. Zo heb je nog wel de controle over wat er online komt, maar hoef je al het voorwerk niet te doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van ons aanbod Zichtbaar Zonder Moeite vanaf €97,- per maand. Dit zorgt ervoor dat je consistent zichtbaar bent op social media, zonder dat je er zelf veel tijd aan hoeft te besteden. Je krijgt van ons maandelijkse invulberichten, die je gemakkelijk eigen kunt maken door jullie eigen gerechten, namen en termen in te vullen. Je bent op deze manier weinig tijd kwijt, maar hebt wel alle controle. Schrijf je nu in voor de gratis proefweek en word zichtbaar…zonder moeite!
Nog even op een rijtje…
Social media zelf beheren
- Je kent je zaak en gasten als geen ander, dus je weet wat er speelt.
- Direct inspelen op spontane momenten, zoals een volle zaak of een speciale gast.
- Social media schiet er vaak bij in tijdens drukke shifts.
- Foto’s en teksten zijn vaak minder professioneel, waardoor je online uitstraling minder sterk is.
Social media uitbesteden
- Consistente posts met professionele foto’s en teksten die je zaak écht laten stralen.
- Actieve groei van je bereik en reserveringen, zonder dat jij ernaar hoeft om te kijken.
- Op termijn minder kosten, omdat meer zichtbaarheid en marketing zorgen voor extra gasten en omzet.
- Je moet info doorsturen, wat soms even wennen is.
Wat is dan slimmer: social media uitbesteden of niet?
Het hangt er helemaal vanaf waar jij je tijd en energie in wilt steken. Zelf doen betekent controle, maar kost veel tijd. Uitbesteden bespaart je tijd en levert vaak strakkere content op, maar kost geld. En dan is er nog de gulden middenweg: een slimme mix van zelf doen en uitbesteden. Bedenk wat bij jou en je horecazaak past!
Benieuwd hoe je zonder gedoe zichtbaar blijft op social media? Check ons aanbod of plan vrijblijvend een call in. Dan kijken we samen wat voor jou werkt. 👀